Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 18:35
PRZECZYTAJ!
Reklama

I gra muzyka

To już tradycja, że wiosna w Mikołowie kojarzy się z wielkim muzycznym świętem, jakim są Mikołowskie Dni Muzyki.
I gra muzyka

W sobotę 23 kwietnia 2022r. w Bazylice św. Wojciecha odbył się koncert inauguracyjny XXX (już!) Mikołowskich Dni Muzyki. Tegoroczna edycja powraca w wielkim stylu, bo po dwóch latach pandemicznej przerwy i zbiega się w czasie wraz z obchodami 800-lecia miasta Mikołów, ale także z 200. rocznicą wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, czyli początkiem romantyzmu w Polsce. Koncert otwarcia uświetniła Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą znakomitej Anny Duczmal-Mróz. Należy nadmienić, że orkiestra ta, odnosząca liczne sukcesy została założona w 1968 r. przez Agnieszkę Duczmal, natomiast od 2009 r. drugą dyrygentką Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz, co czyni ten kobiecy dyrygencki duet ewenementem na skalę światową. W programie znalazły się trzy kompozycje: Ludwig van Beethoven - Sonata cis-moll op. 27 "Księżycowa" cz. 1 (opr. Jakub Kowalewski), Lev Knipper - "Radif" - Suita na tematy irańskie, Edward Grieg - Suita w dawnym stylu "Z czasów Holberga" op.40.

Festiwal rozpoczyna więc mieszanka klasyki wiedeńskiej z legendarną Sonatą Księżycową, muzyki XX-wiecznej w nieco orientalnym odcieniu i suity barokowej, nawiązującej do nurtu neoromantyzmu, co daje nam zróżnicowany i interesujący zestaw, który z pewnością zadowoli nie tylko przeciętnego słuchacza. Doskonale znana Sonata Księżycowa, dzięki opracowaniu na orkiestrę smyczkową - wybrzmiała w Bazylice św. Wojciecha z zupełnie inną siłą. Główna melodia prowadzona przez skrzypce i altówki przy akompaniamencie wiolonczeli i kontrabasu wypełniła całą przestrzeń. Dzięki bezbłędnej grze orkiestry z Poznania i akustyce kościoła mogliśmy przenieść się myślami w zupełnie inne miejsce. Opracowanie znanej Sonaty cis-moll op. 27, według Jakuba Kowalewskiego dostarczyło iście mistycznych wrażeń. Kolejny utwór, a mianowicie Suita na tematy irańskie (1973) Lva Knippera - rosyjskiego Niemca skoligaconego z rodziną Antona Czechowa - to zupełnie inna propozycja. Za sprawą wykorzystanych skal i ogólnego charakteru utworu zespół z powodzeniem przywołał motywy typowe dla muzyki Bliskiego Wschodu. Ostatnią kompozycją zaprezentowaną na otwarciu była Suita „Z czasów Holberga” Edvarda Griega. Pięcioczęściowy utwór, stylizowany na suitę barokową i nawiązujący do twórczości Georga Friedricha Händla i Johanna Sebastiana Bacha w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus odkrył przed mikołowską publicznością kolejne elementy współczesnego nurtu neoromantyzmu w muzyce. Począwszy od żywo zagranego Preludium, przez refleksyjną, ale też dostojną Sarabandę, dalej - folkloryzujący Gawot, orkiestra z dużą wprawą budowała kolejne światy przedstawione w kompozycji Griega. Czwarta część - Aria, nawiązująca do stylu Bacha, spowiła przestrzeń Bazyliki romantyczną pieśnią. Całość zakończył zagrany z właściwą sobie lekkością - Rigaudon, czyli starofrancuski taniec pochodzący z Prowansji. Trzeba przyznać, że Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz rozpoczęła XXX Mikołowskie Dni Muzyki w świetnym stylu, jednocześnie przywołując ducha romantyzmu, tym samym wpisując się w kontekst twórczości Adama Mickiewicza. Sądząc po owacjach na stojąco i porywającym bisie, mikołowskiej publiczności koncert przypadł do gustu.

W bogatym programie XXX Mikołowskich Dni Muzyki znalazło się 14 koncertów w wykonaniu artystów z Polski, Czech, Austrii i Włoch, które odbędą się w mikołowskich kościołach, Śląskim Ogrodzie Botanicznym i Miejskim Domu Kultury. Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest bezpłatny.

Katarzyna Jarząb


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama